Saturday, May 24, 2008

مرض عصري


من يومين و أنا راجعة من الشغل

كنت بتفكر في حال الدنيا ..

_كالعادة يعني في الوقت ده_

مش عارفة ليه حسيت ..

حسيت إن لما نِـعَـم ربنا بتزيد علينا .. بتزيد أوي يعني

بنتغير

بنتغير و احنا مش حاسين

أكيد بنحمد ربنا .. تلقائياً كده

بس حاسة إن الحمد و الشكر ده مابقاش طالع من القلب

يعني بقى اعتياد على النِـعَـم و الكَـرَم

و من ثَـم ... اعتياد على الشكر

مابقاش شكر مقترن بفرحة ..

فرحة بالحاجة اللي كنا بنتمناها و مستنيينها

بقى عادي يعني .. أكيد راضيين .. لكن مش مبسوطين زي الأول

لحد هنا كويس ... مش كويس أوي طبعا

المشكلة في اللي بعد كده

بنُـصاب بــ : "البَــطـَـــر"

.......................................

زمان كنت أقول

نفسي أوي في الحاجة الفلانية ..

يااااااه لو تتحقق .. دانا هطييير من الفرحة

و يوم ما تتحقق فعلا أبقى مبسوطة أوي

يومين تلاتة و الفرحة تذبل .. و تبقى كل حاجة عادي!

و يبدأ التعود على الحاجة دي ... "النعمة المُـتمنّــاة .. سابقاً" !!

الشيطان _قرف يقرفه_ طبعا بيعمل شغل جامد ..

واحدة واحدة يبدأ الملل يتسرب لحياتي

و أبدأ أكره الحاجة دي

و أفكر في نعمة تانية مش موجودة ..أتمناها

و هكذا .. دواليك

*********************************

و كل فترة .. أما ييجي وقت المحاسبة

يبدأ العتاب .. و الندم ..

ثم الرضــا التـــام

ثم الحمــد و الشكــر

**حبيت بس أقول خلوا بالكم من النعم اللي في إيديكم

و حافظوا عليها بجد ..

حافظوا أكتر على التفكير فيها و "محاولة" حصرها

ربنا يعافينا من البطر .. و يرضينا بما منحنا

وصدق رسول الله _صلى الله عليه و سلم_ حين قال :

"... والحمد لله تملأ الميزان ..."

**********************


على الهامش :

بقيت أكره كلمـة : عــــــادي

و بقيت أعشق كلمة : الحمــــد لله

:)



12 comments:

محمد أبو الفتوح غنيم said...

حقيقي البوست دا راااااااااائع

وفعلا كلام مظبوط وواقعي

وأكيد

الحمد لله

تحياتي وودي

تــسنيـم said...

فكرتيني يا بوبا

ببوست كنت عاملاه زمان من جملة واحدة


إن الشيطان يمني الانسن بالمفقود ليُنسيه الشكر على الموجود

Yuki said...

ايه ده !!!!!!!!!!!

دة أنا غبت كتير أوووي و انا مش واخدة بالي

حقك علينا بقى

الأمتحانات بتعمل أكتر من كدة

كان نفسي أقولك كل سنة و انتي طيبة بدري بس معلش بقه يا بوبا
عيد ميلادك جه في وقت قااااتل

عموما
كل سنة و انتي طيبة يا حبيبتي و عقبال مليون سنة في طاعة ربنا
و السنة دي تحققي كل اللى بتتمنيه و أكتر كمان

و بونجو بتقولك عقبااال مليووووووووووون سنة يا جميل ..
و فين التورتة يا هانم ؟؟ :D


و على فكرة البوست دة جميل اوووى بجد

Hossam Nasr said...

موعدنا غداً لنتحد ولو لدقيقة
الساعة الرابعة عصراً نرسل رسالتنا الأخيرة
http://kawlansadida.blogspot.com/2008/05/blog-post_24.html

25/05/2008

يمامة شاردة said...

محمد أبو الفتوح :

ربنا يكرمك .. متشكرة جدا على تعليقك و زيارتك "الثانية" .. ذاكرتي كويسة :)

هازور حضرتك قريب إن شاء الله

يمامة شاردة said...

تسنيم :

مش بقولك بتجيبي المفيد دايما؟ :)

منوراني كالعادة .. جدا

يمامة شاردة said...

يووووووكي :

غبتي شوية .. بس ليكي عذرك طبعا .. ولا يهمك .. ربنا يقويكم ويعديها على خيررررر

وقت قاتل أنا عارفة .. بس يا بنتي والله أنا عارفة ظروفكم .. دانا بدأتوا في اليوم اللي هو :D

وانتي طيبة يا جميلة .. ربنا يخليكي ليا انتي و بونجووووو .. فرحت أوي بمكالمة النهارده وكان نفسي أسمع صوتك :)

التورتة بقيتها اترمى .. تصدقي بأه؟:(

بحب أنا الحلويات أوي .. بحبها بغبااااء :\


بس انتي أجمل من البوست :)

يمامة شاردة said...

Whispers just for a Night :

تم ..

:)

سبهللة said...

تحياتى لك على اسلوبك
وبالتوفيق ان شاء الله
طبعا كلامك صح جدا
وزى ماتسنيم قالت
ان الشيطان يمنى الانسان بالمفقود لينسيه الشكر على الموجود

يمامة شاردة said...

سبهللة عالآخر :

ربنا يكرمك .. متشكرة أوي

وتسنيم دايما كلامها تمام :)

نورتيني بجد .. وياريت تكرري الزيارة
(:

Anonymous said...

فعلا ...الحمد لله علي كل شئ
بوست جميل :)
عمرو

يمامة شاردة said...

عمرو :

ربنا يكرمك

نورت المدونة :)