Wednesday, November 3, 2010

اعــتراف


بقالي فترة كبيرة أوي مقصّرة في حق ناس كتير..

من نواحي كتير ؛

اتصالات ، زيارات ، مقابلات ، مجاملات ،

لكن أكتر حاجة مقصّرة فيها ومأثّرة فيا بجد..

هي "الدعــاء"

زمـان كان قلبي مليان خير..

بدعي للناس كلها..صحابي كلهم....قرايبي كلهم

من غير ما حد يوصيني..أو يطلب مني ده

كنت بعمل ده بحب..و كنت مبسوطة و أنا بعمله..

أما دلوقتي! و من فترة مش قليلة..

أما حد بيطلب مني أدعيله..

بقوله حاضر..وبدعي له فعلا

بس مش بإحساس الدعاء اللي كنت بحسّه زمان..

بقيت أدعي عشان أنا وعدت_أو حتى قولت بس_ إني هادعي..

يعني مجرد تأدية واجب، و التزام بكلمة مش أكتر..

مش عشان أنا بجد حابة إني أدعي..

زي ما كنت بعمل زمان

الإحساس ده بأه مضايقني جدا..

خانقني..مكتّفني..!

و في المقابل بقيت حاسة إن محدش بيدعي لي :(

و بسبب الإحساس اللي مسيطر عليا ده..

بقيت مش عايزة أطلب من أي حد يدعي لي..

مش عايزاه يتكتّف زيي..!

ـ