Friday, May 28, 2010

!!..اسمـع يا بابا


من كام يوم كنت قاعدة مع بابا بتفرج على التليفزيون _على غير العادة يعني_

وكان فيه برنامج مستضيف محمد صبحي


وبعيداً عن إنه أكتر ممثل كوميدي "كبير" بيضحكني ..

على المستوى الشخصي والإنساني بحترمه جدا جدا جدا


كان قاعد بيتكلم عن الجزء السادس من ونيس..

والأحداث فيه هاتمشي ازاي وكده


قال حاجة لفتت نظري جدا


بيقول للمذيع : تخيل أما ولادك ييجوا في يوم يقولولك انت ربّيتنا غلط!!

الكلمة صدمتني في الأول ..


لكن اللي قاله بعد كده غيّر الاحساس بالصدمة إلى اقتناع تام بالكلام :

أيوه ماعرفتش تربينا ..

انت ربيتنا على الصدق..و خرجنا لقينا كل الناس بتكذب وبتنافق وبتخدع


علمْتنا الأمانة..و بعدين لقينا الناس كلها حرامية وماعندهاش ضمير

غرست فينا الأخلاق و المبادئ..و حسينا بالغربة في المجتمع ..

مفيش فيه الحاجات دي.. مش موجودة!!


بقيت عايزة أقول له يا بابا.. الكلام ده ليك.. اسمع.. ركّز

يا بابا.. أنا عندي مشكلة _مش صغيرة ولا هينة_


أنا مش عارفة أعيش .. ولا أتعايش


مش عارفة أتعامل مع الناس.. والله ما عارفة


عندي إحساس رهيب
بالغربة


حاسة إني عايشة في عالم تاني غير اللي الناس عايشين فيه

أنا عارفة إن العيب مش فيك..

لكن
مش عارفة الحل ايه؟!!

بابا.. أنا خايفة.. خايفة أُصاب بالـ"فصام"

خايفة أوي.. لإني شايفاه بيقرّب.. و مش عارفة أعمل حاجة

................................................

كتبتها في مارس 2009


و شوفت محمد صبحي امبارح في "واحد من الناس"


و قال نفس الكلام..

و حسيت أنا بنفس الإحساس