Monday, April 30, 2012

مش أعمى لكن..بفتش في النهار ع الضيّ


عندي بابا

و عندي ماما

و عندي أخوات من بابا و ماما

و عندي أخوات لم تلدهم أمي

و عندي أصحاب

و عندي ناس بحبهم

و عندي ناس بتحبني

و عندي ناس بتدعيلي

و عندي إيدين..كتير بعمل بيهم حاجات مفيدة

و أهم وظيفة ليهم..يحضنوني كويس آخر الليل

و عندي رجلين..ممتنّة جدا ليهم

لأنهم لسه قادرين يشيلوني رغم كل اللي حصل/بيحصل

و عندي عينين..بشوف بيهم حاجات محدش شايفها غيري

بشوف بيهم نظرات حلوة في عيون ناس..ـ

ـ_بغض النظر عن أي شيء_..ناس بتـ...بتـ...بتحبني!ـ

ناس شايفين فيا اللي محدش_غيرهم_ شايفه

ناس شايفيني "كبايات عصير قصب مليانة ع الآخر" ونِفسهم يشربوا

في عز ما أنا شايفة نَفسي "نَعش..كبايات فاضية"..! ـ

و عندي عقل..يخليني أفكر ألف مرة قبل ما آخد خطوة غلط

و عندي إحساس..يخليني أقدّر كويس جدا المشاعر الإنسانية

أيًّا كان نوعها..و مصدرها..و وقتها

و عندي ضمير..يخليني حذِرة جدا في كل فتفوتة في حياتي

و عندي شغل..بفرّغ فيه طاقتي وجزء كبير من قرفي و وقتي

و عندي حاجات كتير..مش عند ناس كتير

و فوق ده كله

عندي إيمان و ثقة و يقين في ربي

و إنه لن يضيّعني

.
.

لازم أعمل كده

محتاجة أحس بكمّ النعم اللي عايشة فيها

عشان لو ماعملتش كده

مش هاعرف أكمل

مش هاقدر

....................................

العنوان لـ: نجيب سرور