Sunday, May 8, 2011

تســنيم


يمكن دي أول مرة أكتب عنها

بس مش أول مرة أفكر أكتب عنها

يمكن تكون ماتعرفش معزّتها عندي أد ايه

ولا عارفة إن ليها رُكن مهم في قلبي

بس هي _أكيد_ عارفة إني بحبها

و بتيجي كتير على بالي..وأحيانا كمان بحلم بيها

يمكن عشان أنا مش من هواة إني أفضل أقول للي بحبهم :

أنا بحبكم..بعزّكم..ليكم مكان في قلبي....إلخ..!

يمكن عشان أنا بحب الحُب النقي..

اللي بيبان بظروفها..من غير قصد..

.
.

أنا عارفة كويس إنها حاسة بيا..!

عارفة حالتي _حتى لو مش بالظبط_!

مُشفقة عليا..يمكن..!

صعبانة عليها..جايز..!

بتدعي لي..مش بعيد..!

.
.

من يومين بعتت لي كلمتين/تصبيرة/طبطبة:

"أكيد في آخر السكة ضي..

أكيد في آخر السكة نور"

.
.


طب أنا عندي سؤال

عارفة إن إجابته مش عندها

ولا عند غيرها

بس أكيد موجودة عند

الرحمن..الرحيم..الكريم..العظيم..القادر..الحنيّن..

ليه الضي يبقى في آخر السكة؟

ليه مش في أوّلها؟

ليه حتى مش في نُصها؟

أعمل أنا ايه بيه في آخرها؟

أمشيها ازاي بطولها ده؟

أمشيها ازاي وكلها عَتمة..و وَحشة..و "قساوة"؟

"قساوة" يا تسنيم..فاكراها؟!!!!!

أمشيها ازاي وأنا كلي تعب..و وجع..و خوف؟

ازاي؟