Friday, September 24, 2010

هلاوس


ـ"خايفة تكون الفرامل سابت وأنا مش حاسة..

و أبص فجأة ألاقي نفسي لبست في الحيطة"

الكلام ده كنت قولته لنفسي من فترة

قبل ما أتأكد إنها _الفرامل_ سابت فعلا

و إني أساسا منّي للحيطة مباشرةً

و إذ فجأةً يقع تحت إيدي ديوان لفاروق جويدة

بيقول نفس الكلام..و هو بردو عن "الحيطة" نفسها

بس الأسلوب طبعا..أرقى بكتير..مفيش مقارنة أساساً

بس سبحان الله

أتاري "الحيطة" دي معروفة جدا

و كل الناس بتلبس فيها

بس أنا عشان كنت فاكرة إن الفرامل بتاعتي جامدة

افتكرت إني حامية نفسي منها

وطول ما أنا ماشية بثبات..وببص عليها من بعيد

أنا كده في الأمان

لحد ما اكتشفت إني ماكنتش فاهمة حاجة

وكل حاجة ليها وقتها اللي لازم تحصل فيه

مهما تخيلنا نفسنا واخدين كل الاحتياطات

ومأمّنين نفسنا ضدها

طالما مكتوبة علينا..لازم في يوم هاتحصل
.
.
.
"قلبي الذي علمته يوماً جنون العشق..

علمني هموم الانكسار..

وجــهٌ جمــــيل..

طاف في عيني قليلاً..واستدار..

ومضيتُ أجري خلفه..

فوجدت وجهي في الـ....جـــدار"..!!!!

............................

فاروق جـويـدة

من ديوان "آخر ليالي الحلم"

قصيدة "النجم يبحث عن مدار"

ـ